Seilas logo
Facebook ikonInstagram ikonE-post ikon
Skipper Jan Palmers er vel om bord etter sjøsetting - og nå venter årets første døgn ombord - ved kai.

Skipper Jan Palmers er vel om bord etter sjøsetting - og nå venter årets første døgn ombord - ved kai.

Vema III sjøsatt for ny sesong

Blodet bruser i årene. Det er vår! Vema III har vært gjennom flere måneder med møysommelig vedlikehold - og så; den klassiske «tolvan» fra 1933, sjøsettes på Vindö Marin under trygg oppfølging av fagfolk. Og, svensknorske skipper Jan Palmers har årets første døgn ombord - ved kai. Med lommelykten klar for å følge med på at trutningsprosessen går – «enligt plan». Her leker vi ikke båt – her gjennomfører vi i henhold til en to do-list foran sesongen 2026!

Annonse

– Ja, Vema III er et såkalt «ongoing project», etter en liste med saker som skal gjøres før båten er seilklar. En del av punktene er spesielt innrettet mot deltakelse i kappseilas. I fjor hadde hele listen 415 punkter, i år er den «bare» på 226. Gjennomførte saker får en gul farge, slik at man hele tiden ser hva som står som restanse, forteller Jan, som legger til med et smil til at mye er TLC. En forkortelse for tender, love and care!

Årets store begivenhet er regattaen 12mR Worlds i Marstrand i august
Vema III henger i stroppene klar for sjøsetting. Skroget, som er behandlet med kjærlige hender og teknikker, er så glatt at en kan speile seg i det.

– Bare masten, som er 27 meter og veier 900 kilo, er i seg selv en klargjøringsoperasjon på ca. 50 timer - fra den tas ned til den er på plass igjen. Ved en nitidig gjennomgang i år fant jeg for eksempel små sprekker etter slitasje ved noen hull som lensetaklene går gjennom og blir holdt fast. Akkurat her kan det i visse situasjoner bli rykk på fem tonn, så vi må være helt sikre på at ting holder. Vi regner rundt ti timer for å få masten sikkert på plass igjen etter vinteropplaget. Tar vi med bom og seil, så går det her med fire lange dager, forteller skipper Jan, da vi spent prøver å følge med på hva som blir neste punkt på listen over alle gjøremålene.

Annonse
Skipper Jan Palmers (høyre) i hyggelig passiar med Rolf Carlgren på Vindö Marin.

VM på Marstrand

Under sekkeposten «periodisk vedlikehold» går man over alle båtens bevegelige deler, så som kraner gjennom hele båtens lengde, motor, vinsjer, alt tauverk, 310 kvadratmeter med seil (bare storseilet er 150 kvadrat). I tillegg én genaker, tre ulike spinnakere og genoaer som må gås nøye over. Flere av vinsjene er hydrauliske og i akterlugaren (fra gammelt av kalt «Damelugaren», hvor det er minst bevegelse i sjø) er et helt skap full av hydraulikk, som trenger service. Dette er i bruk under cruising-seilingen (i fjor var 250 personer med i løpet av sommerukene), men ikke under regattaer. Da er det bare manuell håndtering som gjelder!

Årets store begivenhet er regattaen 12mR Worlds i Marstrand i august. Da skal Vema måle krefter med 10-14 andre tolvmetere fra Skandinavia og Tyskland. Det er et VM, men på grunn av tidkrevende og høye fraktkostnader har dette nå blitt delt i tre regioner; Americas (østkysten), Syd-Europa (Middelhavet) og Nord-Europa her hos oss.

Annonse
Ingen ting overlates til tilfeldighetene: Skipper Jan følger trutningsprosessen med lommelykt, flere ganger i løpet av første natten etter sjøsetting!

Samlet er det 30-40 tolvmetere som seiler regatta i disse regionene og alle båtene må være medlem av International 12 Metre Association, for å kunne delta. (Se https://www.12mrclass.com). Under kappseilas er mannskapet 15 personer, mens det under cruising ideelt sett er maks 12. Med hjelp av hydraulikk til heising av storseil og til båtens hovedvinsjer, kan båten håndteres av kun tre personer.

Det er syv faste køyer ombord og er man gode venner kan to personer sove sammen i et par av dem. Da Vema er relativt slank er det på lengre turer enklest for alle om det ikke er mer enn seks-syv personer som sover ombord.

Et «maritimt møbel»

Nå når båten ligger ved kai og liksom viser seg fram etter vinterens mange timers arbeid, er det foruten det blankhvite skroget, alle utvendige mahogni-arbeider med høy lakkfinish, som slår en tilskuer. Vi blir vist til lakkhallen på Vindö Marin – for å se og lære. Her blant tre legendariske Vindö-båter, treffer vi Patrik Olsson. Han er personen bak lakkeringen av blant annet mahogni`n på Vema III. - Og hvor mange lag med lakk, er det vi ser, undrer vi.

– To til tre, svarer Patrik kontant. Ja, altså det vi har gjort denne gangen. Over tid er det 15-16 lag, ja på enkelte steder faktisk opp mot 20, utdyper Patrik, som av mange blir kalt «en lakkens mester». For mast og skrog påføres det lakk etter en plan som går over flere år.

Annonse

– Det er solen, UV-strålingen, som sliter mest på lakken, ikke det salte sjøvannet, forteller Patrik.

Og den som trodde at det bare var å smøre på lakk, lag etter lag, tok altså rimelig feil.

– Først blir det to-tre lag, og så tørker det i rett temperatur over tre måneder. Deretter påføres flere nye lag for å sikre at lakken blir hel og tett, altså uten porer.

Det tar rundt 100 timer å gjøre nødvendig nedsliping og lakkering på hele Vema III i løpet av vinteropplaget, forteller Patrik Olsson, som har lang erfaring bak seg med fritidsbåter. Især når det gjelder å sette prikken over i´en, som «en lakkens mester»!

Annonse
Patrik Olsson betegnes som "en lakkens mester" på Vindö Marin.

Sjel og maritim kultur

Vema III, som jo er privateid, er et nav for mennesker med sterk interesse for seiling og maritim kultur. Båtens hjemmehavn er Dronningen i Oslo. Det er alltid god stemning ombord under nesten daglige seilaser i Oslofjorden i mai/juni eller på sommertokt langs kysten og på kryss og tvers av Skagerak.

– De som får være med er alltid hengitte over hvilken atmosfære det er ombord, når vi cruiser mellom seks og åtte knop. Blåser det mer enn åtte sekunder, blir cruising-speed ni til elleve knop. Det meste jeg har vært med på er 13,5 knop og da var det 12 til 13 meter per sekund i vind, humrer skipper Jan Palmers.

Vema-konsortiet består i dag av ni andeler som eies av entusiaster med kjærlighet til båten og seilingen. Sameierskapet fungerer slik at alle betaler inn en årlig andel som dekker alle kostnader ved å holde båten i «mint condition», lønn til kaptein og øvrige driftsutgifter. Alle eierne har igjen da sine faste perioder med privat seiling med båten, både vår og sommer. Regattaseiling gjør eierne i felleskap med andre ivrige seilere på laget, og Vema deltar hvert år på regattaer rundt i Norden.

Eierskapet til Vema fornyer seg jevnlig ved at en eier avslutter sin andel og en ny eier kommer inn. Vema har i disse dager noen som vil mønstre av og ønsker gjerne å komme i kontakt med noen nye eiere som vil bli kjent med konseptet og mønstre på dette unike samarbeidsprosjektet - Vema III.

Annonse

Denne saken er hentet fra KNS sitt eget medlemsmagasin, SEILAS. Du får tilsendt fire eksklusive utgaver pr. år som medlem. Som KNS-medlem blir du med i et stort seilfelleskap og får flere fordeler.

Les mer her
Vema III sjøsatt for ny sesong | SEILAS